2017
Black and white video animation, loop; black and with lightbox 30x42 cm, dark gray wall paint.
In July 2015, Matteo Guidi visited the municipal stores to view sculptures withdrawn from the public space. During one of his visits to the stores, Guidi met a group of curators and architects who were working on the exhibition Franco, Victory, Republic and who were there to examine the equestrian statue of dictator Franco, the work of Josep Viladomat. To do this, they asked one of the guards – a quiet man who till then had opened and closed the doors so that the group could gain access to the sculptures – to remove the sheet of plastic covering the statue. Guidi’s interest was kindled at that moment, leading to this work.
The piece takes the form of an animation in which each frame records the movement of the guard as he lifts up the sheet of plastic. Using a wooden pole found by chance the movement, which is both poetic and political, calls to mind the waving of a flag. A flag that covers a statue whose specific weight and significance gradually fades as part of the symbolic object is eliminated in each of the frames, leaving nothing but the silhouette of the guard with his stick. In this way, Remover con una vara de madera becomes an exercise in ideological suppression and historical narrative in which the epic is condensed into just the guard.
In the exhibition room, the animation is accompanied by a lightbox photograph in which the sculpture is shown covered and in this way it serves as a foretaste of the action and reveals the ghostliness of the image and the underlying historical narratives.
Exhibited at
- Premi Ciutat de Palma Antoni Gelabert d’Arts Visuals, Casal Solleric, Palma (E), Jan 20—Apr 30, 2022- La capacità di muoversi è una delle caratteristiche fondamentali degli esseri viventi, ATTITUDES_spazio alle arti, Bologna (I), Jan 21—Mar 6, 2022; curated by Viviana Gravano- Remover con una vara de madera, AF.FAIR, Trama 34, L'Hospitalet de Llobregat (E), Nov 2018; curated by Zaida Trallero- Remover con una vara de madera, La Capella, Barcelona, Oct 10, 2017—Jan 7, 2018; curated by Mireia Sallarès
En julio de 2015, Guidi visitó los almacenes municipales para ver esculturas retiradas del espacio público. En una de sus visitas Guidi coincidió con un grupo de comisarios que preparaban la exposición Franco, Victoria, República. Impunidad y espacio urbano y que se fueron allí para examinar el estado del escultor Viladomat. Para ello, solicitaron la ayuda de uno de los guardas –un hombre silencioso que hasta entonces abría y cerraba las puertas que dan acceso a las esculturas– para retirar el plástico que cubría dicha estatua. En ese momento se desencadenó el interés y, consecuentemente, la obra realizada.
La pieza se formaliza en una animación en que cada fotograma registra el movimiento del guarda al levantar el plástico. Ayudado de una vara de madera encontrada de forma casual, retira la tela de plástico con un movimiento que evoca el ondeo de una bandera y a la vez poético y político. Una bandera que cubre una estatua cuyo peso específico y significativo se va desvaneciendo a medida que se suprime, en cada fotograma, parte del objeto simbólico. De esta manera, Remover con una vara de madera se convierte en un ejercicio de supresión ideológica y de narrativa histórica en que la épica se condensa únicamente en el guarda.
En la sala expositiva, la animación se acompaña de una fotografía en que la escultura aparece tapada por el plástico, tomada justo antes de retirarlo. El artista sitúa la fotografía impresa en un primer “plano”: es la primera imagen que el público ve al entrar en la sala. Esto le sirve para anticiparse a la acción y revela lo espectral de la imagen y las narraciones históricas subyacentes.