2020
Series of 4 photographs printed in pigment ink on matte photografic paper, color, 70x100 cm.
Donacions [Donations] depicts a humanitarian act framed within a cultural institution. The needs that arose during the pandemic led to exhibition spaces being transformed for other uses, just like this case, where a room in an art centre was converted into a Red Cross food distribution centre. Each of the photographs captures a specific moment during the distribution operation, and the four together make up a different narrative of the processes that occur in museums and art centres. At first glance, it is hard to grasp that what is happening has nothing to do with exhibitions being set up or queues forming to enter the museum, that what we are seeing is something very different. Donacions refers to issues that exhibitions regularly tackle, but often, the critical content is neutralised by its location in a museum or gallery: a space filled with connotations and characterised by consensus. In this case, though, it is the space that is neutralised by the action taking place in it. A space that, paradoxically, has always revealed, reflected on and talked about social issues, but that had never been so close to them or involved in them until now.
The iconography of suffering in these images moves away from representations where more morbid qualities are exalted. Here, the opposite occurs: the suffering is contained and it is the caption that informs us what is going on. The aim is not to exalt precariousness, but to photograph the action in order to capture the ‘real’ nature of this tragedy.
The photographs create routes of references, as Susan Sontag would call them, and they help us to review our sense of the past. However, this is a past that is still present. Images like those featured in Donacions reintroduce us to debates relating to culture, precariousness, the role of the museum and more, but above all, they challenge us as a society as we are faced with other people’s pain.
First prize at Mislata Biennial Miquel Navarro 2021Shortlisted at Tarragona Art Biennial 2021
Exhibited at
- Mislata Biennieal Miquel Navarro 2021 (E), Dec 09, 2021—Feb 04, 2022; curated by Alba Braza- BadT, Tarragona Art Biennial 2021 (E), Nov 27, 2021—Jan 16, 2022- Our garden Needs its Flowers, Centre d'art Teclas Sala, L'Hospitalet de Llobregat (E), Feb 27, 2021—Jul 18, 2021; curated by Albert Mercadé, David Armengol
English translation carried out with the support of the Institut Ramon Llull
Donacions [Donaciones] muestra un acto humanitario que se enmarca dentro de la institución cultural. La necesidad provocada por la pandemia promovió que espacios de exhibición se transformaran para acoger otras funcionalidades, como en este caso, una sala de un centro de arte reconvertida en un centro de distribución de alimentos de la Cruz Roja. Cada una de las fotografías capta un momento concreto durante la operativa de la distribución conformando las cuatro una narrativa diferente de los procesos que se dan a los museos o centros de arte. En una primera mirada, costa darse cuenta que lo que sucede no corresponde a los montajes de exposiciones, colas para entrar al museo... sino a algo muy diferente. Si bien Donaciones hable de unas problemáticas que las exposiciones enfrentan regularmente, y a menudo el contenido crítico queda neutralizado por el hecho de estar en un espacio tan connotado y de consenso como son los museos o salas expositivas, en este caso el espacio queda neutralizado por la acción que se lleva a cabo. Un espacio que, paradójicamente siempre había reflexionado, mostrado, hablado de problemáticas sociales, pero que nunca había estado tan cerca e implicado como en este momento.
La iconografía del sufrimiento de estas imágenes se aleja de representaciones donde se exaltan las calidades más morbosas, todo lo contrario, el sufrimiento está contenido, el pie de foto es quien nos informa de que pasa, no se pretende exaltar la precariedad sino fotografiar la acción porque la tragedia acontezca “real”.
Las fotografías trazan unas rutas de referencias – como diría Susan Sontag – que nos ayudan a revisar nuestro sentido del pasado, aunque este pasado todavía sea presente. Posiblemente imágenes como Donaciones nos resitúan ante debates relacionados con la cultura, la precariedad, el papel del museo, etcétera, pero sobre todo nos interpelan como sociedad ante el dolor de los otros.