2015
Series of 16 slide 35 mm; selection of 5 photographs transferred on cotton paper, 30x40 cm.
In the North West Bank we find the Haddah amusement park, in the city of Jenin. At first glance it’s a family park, with attractions that are the same in any other city. If we look carefully at the images that Guidi shows in Attractions, we see how their narrative develops in such a way that what looked like a closed park for vacations becomes an area bounded by fences and booths, which could well be a replica of the systems used in the checkpoints that separate the West Bank from Israel.
Attractions is part of a set of works that emerge from an investigation of more than seven months in the West Bank. The aim of the study focuses on the observation of the behaviour of a society faced, in its everyday life, with the restrictions and impositions derived from an exceptional political status.
The piece is composed of 18 slides; each takes a different framing of the same place. The features of the format emphasize a tempo in which the observer must dedicate a certain time to see the next slide. This way of articulating the experience in front of the piece responds to a willingness to play, which in a certain way refers to the action that takes place in the park.
However, beyond containing the observer to the game, the tempo in which the projector projects the slides helps to create an uncomfortable pause where each image that passes the focus is compressed and shows in each pass the reality of a besieged territory, where the attraction parks are confused with checkpoints.
Exhibited at
- La capacità di muoversi è una delle caratteristiche fondamentali degli esseri viventi, ATTITUDES_spazio alle arti, Bologna (I), Jan 21—Mar 6, 2022; curated by Viviana Gravano- Ways of Worldmaking, Si Fest OFF, Savignano sul Rubicone (I), SEP 13—15, 2019; curated by Tomas Maggioli- La solitaria #4, Trama34, L’Hospitalet de Llobregat (E), Apr 7, 2018; curated by Zaida Trallero- Valls Biennal (E), Oct 02—Nov 22, 2015
English translation carried out with the support of the Institut Ramon Llull
Al norte de Cisjordania se encuentra el parque de atracciones Haddah en la ciudad de Yenín. A simple vista es un parque familiar, con atracciones que se repiten en cualquier otra ciudad. Si observamos, con atención, las imágenes que nos muestra Guidi en Attractions, vemos como la narrativa de las mismas se desarrolla de tal manera que lo que parecía un parque cerrado por vacaciones deviene una zona acotada por vallas y cabinas, que bien podrían ser una replica de los sistemas utilizados en los checkpoints que separan Cisjordania de Israel. Attractions forma parte de un conjunto de obras que surgen a partir de una investigación de más de siete meses en Cisjordania. El objetivo del estudio se centra en la observación del comportamiento de una sociedad enfrentada, en su día a día, con las restricciones e imposiciones derivadas de un estatus político de excepción.
La pieza se compone de 18 diapositivas; cada una de ellas toma un encuadre diferente del mismo lugar. Las características del formato enfatiza un tempo en el que el observador debe dedicar un tiempo determinado para poder ver la siguiente diapositiva. Esta forma de articular la experiencia ante la pieza, responde a una voluntad de juego, que de cierta manera remite a la acción que acontece en el parque. Pero, más allá de contener al observador al juego, el tiempo con que el proyector proyecta las diapositivas ayuda a crear una pausa incómoda donde cada imagen que pasa el enfoque se va oprimiendo y evidenciando en cada pase la realidad de un territorio asediado, donde los parques de atracción se confunden con puestos de control.