2021
Multimedia installation: black and white inkjet prints on wallpaper (dim. variable), slides projections, screens, collages (30x40 cm).
Regalos reales [Royal Gifts] is a sort of Wunderkammer, a cabinet of curiosities, like those rooms full of wonders that began to proliferate among the upper classes and royalty in the sixteenth century, as they set about collecting and displaying exotic objects found all over the world. Since 2018, Matteo Guidi (Cesena, Italy, 1978) has been looking for all kinds of items, guided by a list he happened to find in a newspaper. The list’s uniqueness lies in its provenance: it is the complete inventory of the gifts received at official engagements by the King and Queen of Spain, their daughters, and the King’s parents during that year. Some time ago, for transparency purposes, the Zarzuela Palace decided to publish the list of institutional gifts given by national and international authorities at official events and receptions, which then became part of Spain’s National Heritage.
Guidi introduces us to a kind of heritage where the objects do not make up a unitary story; instead, each says something about a specific place, time or personal relationship. The inventory is recorded on the walls of the room: a textual universe that is activated by the photographs of the described objects on the screens. The movement of the images alludes to something that cannot be retained, that is not present, that passes before us like an imagined object. This ‘objective’ photographic language places us at a certain distance from the object. Guidi uses each item named to offer an interpretation of the object that renders visible what is concealed behind a list: the inaccessibility of this ‘public’ heritage, which, like other public institutions, is governed by a form of transparency that is entirely opaque.
Royal Gifts is the result of an artistic, anthropological investigation that goes beyond a critique of institutions to reflect on the age-old practice of gift-giving. In his essay on ‘The Gift’ (1914), Marcel Mauss discusses how societies organise themselves symbolically around the idea of the gift as a social act, and how receiving and returning is implicit in the act of giving. Nonetheless, we see in Royal Gifts that, still today, in a society where exchange is largely based on consumerism, returning the gift follows other rationales linked to the intangible, to the desire to be named. Whether given as part of protocol or on an individual’s own initiative, gifts to the royal family speak to us as a society and place us in front of what Maurice Godelier calls the enigma of the gift.
Royal Gifts was produced by Museu L’Hospitalet with collaboration from hangar.org
Exhibited at
- Regalos Reales, Museu L'Hospitalet (E), Jul 17—Sep 5, 2021; curated by Zaida Trallero
English translation carried out with the support of the Institut Ramon Llull
Regalos reales se presenta como una Wunderkammer, (gabinete de curiosidades), como aquellas habitaciones repletas de “maravillas”, que empiezan a proliferar, en el siglo XVI, entre la alta burguesía y la realeza en un afán por coleccionar objectos exóticos encontrados en todo el mundo. Desde el 2018, Matteo Guidi (Cesena, Italia, 1978) busca todo tipo de artículos guiado por una lista encontrada, casualmente, en un diario. La singularidad de la lista proviene de que se trata de la relación completa de regalos que recibieron en actividades oficiales los reyes, sus hijas, el rey emérito y su mujer durante aquel mismo año. Desde hace un tiempo, el Palacio de la Zarzuela decidió hacer público, como gesto de transparencia, la relación de regalos institucionales que hacen autoridades nacionales o internacionales en actos o recepciones oficiales y que, en su totalidad, pasan a formar parte del Patrimonio Nacional.
Guidi nos adentra de manera ficcional en un patrimonio donde los objetos no configuran un relato unitario pero cada uno tiene la capacidad de hablar de un lugar, de un tiempo o de una relación personal. En las paredes de la sala queda registrado el inventario; un universo textual que se activa con las imágenes de las pantallas que responden a las fotografías de los objetos descritos. El artista monta las imágenes en movimiento para hacer alusión a algo que no se puede retener, que no está presente, que pasa ante nosotros como un objeto imaginado. El mismo lenguaje fotográfico “objetivo” utilizado, nos sitúa a cierta distancia del objeto. Guidi se apropia del enunciado para hacer una interpretación del objeto que le sirve para hacer visible aquello que se oculta detrás un listado: la inaccesibilidad a un patrimonio “público” que como otras instituciones públicas se rigen todavía por una transparencia opaca.
Regalos reales responde a una investigación artística y antropológica que manifiesta, más allá de una crítica institucional, una reflexión en torno a una práctica ancestral que es el “don”. Marcel Mauss nos habla en su “Ensayo sobre el don” (1914) de como las sociedades se organizan simbólicamente entendiendo el don como un acto social y como en el acto de dar también está implícito el acto de recibir y de devolver. Pero como vemos en “Regalos reales”, el retorno del don, todavía hoy, en una sociedad donde el intercambio está basado mayoritariamente por el consumismo, sigue otras lógicas propias de lo intangible, el deseo de ser nombrado. Sea por protocolo o por iniciativa privada, el don a la familia real nos interpela como sociedad y nos sitúa delante, de lo que Maurice Godelier denomina el enigma del don.
Regalos reales ha sido producido por Museu L'Hospitalet con la colaboración de Hangar.org