2012
DV video, color, 3 min 45 sec, sound.In collaboration with Ibrahim Jawabreh.
This video starts a study, currently in progress, that focuses on games in a context where time assumes an indefinable dilation. The first step was in a refugee camp. Here children are documented slipping through the paved streets of the Dheisheh’s refugee camp in the West Bank, riding empty plastic bottles that are constantly found when walking its streets.
The artist compares children’s play possibilities, all located in the area affected by the same conflict. However, one responds to a park designed by adults loaded with established norms and endowed with meaning (Attractions, 2015), and the other two (Zouhleqa, 2012 and Role-Play Games 2018), seem to be designed by the children themselves with the creative freedom that this entails, in spite of the adult interference that possibly exists. Children’s play, in certain contexts, has become something so constructed by adults that it doesn’t provide the child with the tools to develop their sensitivity and creativity.
Este vídeo inicia un estudio, actualmente en proceso, que se centró en los pasatiempos en un contexto donde el tiempo asume una dilatación indefinible. Su primer paso se movió en un campo de refugiados. Aquí se documentan niños deslizándose por las calles asfaltadas del campo de refugiados de Dheisheh en Cisjordania, montando en botellas de plástico vacías que se encuentran constantemente al caminar por sus calles.
El artista retrae un espacio que parece diseñado por los propios niños con la libertad creativa que eso comporta, a pesar de la interferencia adulta que posiblemente exista. El juego infantil, en determinados contextos, se ha convertido en algo tan construido por los adultos que no aporta a la niña/niño las herramientas para poder desarrollar su sensibilidad y creatividad. En cualquier realidad sea conflictiva o no, estable o precaria, devolver al niño a su juego es rescatarlo de los márgenes del conflicto (Lars von Larsen).